PROGRAM

Vplyv poruchy sluchu na reč dieťaťa

Porucha sluchu sa často nazýva „neviditeľné postihnutie“, ktoré však veľmi výrazne ovplyvňuje život dieťaťa a jeho rodiny. Dôsledky nepodchytenej poruchy sluchu sa prejavujú nielen v sluchových schopnostiach dieťaťa, ale aj v oblasti reči a jazyka, vo vzdelávaní, socializácii a v neposlednom rade v psychologickom a emocionálnom prežívaní dieťaťa. Pri diagnostikovaní poruchy sluchu je veľmi dôležitý čas. Čím skôr odhalíme poruchu sluchu a zabezpečíme dieťaťu jej kompenzáciu pomocou vhodných prístrojov, tým menšie dôsledky bude mať na jeho život.

Pokúsime sa zodpovedať otázky:

  • Akými vyšetreniami zisťujeme prítomnosť a stupeň poruchy sluchu?
  • Aký je rozdiel medzi načúvacím prístrojom a kochleárnym implantátom?
  • Aké sú varovné signály toho, že dieťa nepočuje?

Mgr. Barbora Berková 

Vyštudovala odbor logopédia na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Už počas štúdia ju zaujímala téma narušenej komunikačnej schopnosti u detí s poruchou sluchu. Pôsobila ako dobrovoľníčka v občianskom združení Nepočujúce dieťa, kde získala bohaté skúsenosti s rodinami, ktoré majú dieťa s poruchou sluchu. Od ukončenia štúdia pracuje na klinike otorinolaryngológie v Národnom ústave detských chorôb, kde sa primárne venuje týmto deťom v oblasti diagnostiky a terapie. V Centre pre deti s poruchami sluchu, ktoré je súčasťou kliniky, vyšetruje sluch detí metódou VRA (vizuálne posilnená audiometria) a je súčasťou kochleárneho tímu pri nastavovaniach kochleárnych implantátov deťom. V tomto roku ukončila certifikované školenie zamerané na rehabilitáciu detí s poruchou sluchu, zastrešené firmou MED-El. Aktuálne je na materskej dovolenke.


Čo môžem robiť, kým čakám na termín u logopéda, a do čoho sa radšej nepúšťať?

„Moje dieťa nerozpráva. Môjmu dieťaťu vôbec nie je rozumieť. Moje dieťa hovorí ako robot, neskloňuje, nečasuje... Moje dieťa stále kričí, plače, hádže sa o zem, vôbec neviem, prečo je také zlé... Potrebujeme ísť na vyšetrenie k logopédovi, ale nikto nás nechce zobrať. Všade je plno alebo majú niekoľkomesačné až ročné čakacie doby. Čo máme robiť?“

Toto sú slová zúfalých rodičov, ktorí sa často nemôžu dostať na logopedické vyšetrenie.

V prednáške zhrnieme, ktoré prirodzené denné rutiny môžu zlepšiť rečové a jazykové zručnosti detí, a naopak, akých faktorov by sme sa mali vyvarovať. Objasníme, prečo je dôležité pracovať s dieťaťom v prirodzenom prostredí už od narodenia. Priblížime, prečo je dôležitá multidisciplinárna spolupráca s inými odborníkmi najmä v ranom veku.

Pokúsime sa odpovedať na otázky:

  • Prečo je dôležité vyladiť sa na úroveň dieťaťa a snažiť sa porozumieť jeho potrebám?
  • Prečo nie je vhodné navštevovať zariadenia, ktoré sa vydávajú za logopedické, ale vyštudovaní logopédi v nich nepracujú?
  • Prečo sa radšej nepúšťať do tréningu správnej výslovnosti podľa rád na sociálnych sieťach?

PhDr. Daniela Bittera

Klinická logopedička a odborná garantka Ambulancie klinickej logopédie LOGO-BIO, s. r. o., v Trenčíne. Vyštudovala odbor logopédia na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Špecializačným štúdiom v odbore klinická logopédia na Lekárskej fakulte SZU v Bratislave získala špecializáciu ako klinický logopéd. V ambulantnej praxi sa zameriava na ranú intervenciu detí s potenciálnym alebo identifikovaným rizikom vývinu reči. Pracuje s pacientmi so symptomatickými poruchami reči – so sluchovým postihnutím, s pervazívnymi vývinovými poruchami, s kognitívnym zaostávaním, ako aj s pacientmi so syndrómovými ochoreniami. Klinickologopedickú starostlivosť poskytuje od narodenia dieťaťa.


Ako naučiť školáka (nielen s dyslexiou) učiť sa?

Úspešné zvládnutie kurikula všetkými žiakmi je hlavným cieľom základnej školy. Tento proces je ovplyvnený mnohými faktormi, z ktorých najdôležitejší je schopnosť „učiť sa“ u žiaka. Takmer všetky deti sú schopné naučiť sa „učiť sa“, avšak každé potrebuje v rôznej miere pomoc a asistenciu dospelého. Rodič má veľký potenciál pomôcť dieťaťu s touto nie vždy ľahkou a samozrejmou úlohou a v istej miere je to aj jeho zodpovednosť a povinnosť v rámci starostlivosti o dieťa. 

Prednáška odpovie na otázky:

  • Ako môže byť rodič nápomocný v procese „učenia sa“ u svojho dieťaťa? 
  • Aké najefektívnejšie stratégie môže rodič dieťaťu ponúknuť?
  • Akých chýb sa treba vyvarovať alebo čo vám môže „kaziť“ úspech pri spoločnom učení?

PhDr. Ing. Jana Brnová, PhD.

Vyštudovala odbor logopédia na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde absolvovala aj doktorandské štúdium v tomto odbore. Aktuálne pracuje v SCPP Inštitút detskej reči, kde sa špecializuje na oblasť porúch písanej a čítanej reči, starostlivosť o deti s vývinovou jazykovou poruchou v školskom veku a zároveň je lektorkou v rámci poskytovaného inovačného vzdelávania pre logopédov a iných odborníkov v príbuzných odboroch. Dlhodobo pôsobí v rámci vedenia Slovenskej asociácie logopédov.


Využitie hry v logopédii a logopédie v hre

Známy grécky filozof Platón kedysi vyslovil myšlienku: „Nechajte deti učiť sa pomocou hry, nie donucovaním.“ V duchu tohto výroku sa bude niesť príspevok, ktorý vám ozrejmí, aké hry a aktivity sa najčastejšie využívajú v logopédii, aby bolo cvičenie pre dieťa zábavnejšie. Možno vás prekvapí, ako môžeme komunikačné schopnosti detí rozvíjať aj prostredníctvom iných známych hier či bežných aktivít. Súčasťou príspevku budú praktické tipy a videoukážky.

V prednáške sa okrem iného dozviete:

  • Prečo je také dôležité vnášať do logopedickej terapie prvky hry?
  • Ktoré logopedické hry a pomôcky sa najviac využívajú v praxi?
  • Ako môžeme rozvíjať komunikačné schopnosti detí pri modelovaní z plastelíny, pri skladaní lega, čítaní knižiek či dokonca pri upratovaní?

Mgr. Daniela Domjenová

Ukončila štúdium logopédie na PdF UK v Bratislave. Má skúsenosti s diagnostikou narušenej komunikačnej schopnosti (NKS), vedením individuálnych aj skupinových terapií, ako aj prednáškovou činnosťou pre rodičov detí s NKS. Má prax s prácou s deťmi, u ktorých je NKS súčasťou rôznych postihnutí. V súčasnosti pracuje v Centre poradenstva a prevencie v Považskej Bystrici. Je autorkou logopedickej spoločenskej hry Lucka a Lacko na výlete, ktorá má odporúčanie Slovenskej asociácie logopédov.


Čo majú spoločné sarkan a šaláma alebo ako môžeme fonologickou stimuláciou zlepšiť výslovnosť detí?

Príspevok prinesie a zrozumiteľne pre rodiča vysvetlí základné pojmy v súvislosti s vývinom reči z pohľadu výslovnosti a uvedomovania si vlastnej výslovnosti u dieťaťa. Priblíži, kedy považujeme výslovnosť dieťaťa za správnu a kedy za nesprávnu či chybnú. Dozviete sa, prečo dieťa počas svojho vývinu niektoré hlásky zamieňa a slová komolí, kedy daný stav už považujeme za problém a je potrebné ho riešiť.

Hlavná časť príspevku bude venované možnostiam a spôsobom, ako správne stimulovať sluchové vnímanie, sluchové rozlišovanie a následne aj fonematické uvedomovanie s cieľom zlepšiť dané schopnosti a ovplyvniť výslovnosť dieťaťa v pozitívnom smere. Predstavíme si možnosti, ako s dieťaťom o hláskach a písmenkách zrozumiteľne komunikovať, a získate informácie o vývine opísaných schopností od raného veku až po mladší školský vek s vymedzením konkrétnych vekových míľnikov.

Nezabudneme ani na prevenciu a budeme sa venovať aj dôvodom, prečo stimulovať sluchové vnímanie, rozlišovanie a pamäť, a ako tieto schopnosti súvisia s nástupom do školy a následným bezproblémovým osvojovaním čítania a písania.

Dieťa: „Mňam, mám rád šalámu.“
Rodič:  Salámu! Hovoríme SALÁMU!
Dieťa: Veď áno, hovorím, ŠALÁMU.

Prečo len upozornenie dieťaťa na chybu nezaberá a dieťa opäť zopakuje slovo chybne? Lebo potrebuje fonologickú stimuláciu alebo inak povedané tréning sluchového uvedomovania a rozlišovania.

  • Prečo je tréning sluchového uvedomovania a rozlišovania dôležitý pre správnu výslovnosť slov, ale aj pre budúce úspešné čítanie či písanie diktátov?
  • Dá sa to trénovať, aj keď dieťa ešte nepozná písmenká?
  • Musím vždy navštíviť logopéda, aby takéto zámeny v slovách zmizli?

Mgr. Kamila Hermanská

Už počas štúdia logopédie na PdF UK v BA pracovala pod odbornou supervíziou v SCPP Centrum detskej reči v Trnave, kde po získaní magisterského titulu pôsobí aj aktuálne. Poskytuje logopedickú starostlivosť deťom či žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou primárne s ťažkosťami v oblasti jazykového vývinu, s ťažkosťami vo výslovnosti či s prítomnou zajakavosťou. Podstatnú časť jej klientely tvoria deti a žiaci s poruchou autistického spektra, s mentálnym postihnutím, s poruchami pozornosti a aktivity či vývinovými poruchami učenia. Zvýšený odborný aj pracovný záujem venuje konkrétnemu druhu NKS, a to vývinovej verbálnej dyspraxii (VVD). Spolu s doc. D. Buntovou v danej problematike vzdelávajú logopédov po Slovensku prostredníctvom vzdelávacích kurzov zameraných na VVD. V logopedickej terapii považuje za dôležitý dobrý vzťah s dieťaťom a rodičom a za efektívny nástroj hru.


Ako podporiť u dieťaťa nástup prvých slov

Každý rodič netrpezlivo čaká na prvé slová svojho dieťaťa. Pred nástupom prvých slov si však musí osvojiť viacero schopností, ktoré predchádzajú verbálnej komunikácii. V prednáške sa zameriame práve na vývin reči  v tomto období. Ak je vývin reči u dieťaťa v norme, ide o obdobie 0 – 12 mesiacov, pri oneskorenom vývine reči je to neskôr. Ak chceme dieťa pripraviť na prvé slová, mali by sme vedieť, čo sú prediktory reči a prečo sú dôležité, ako si ich všímať a ako ich môžeme u dieťaťa podporiť.

Odpovieme aj na otázky:

  • Čo všetko musí dieťa zvládnuť pred nástupom prvých slov?
  • Čo sú prediktory reči a prečo sú dôležité?
  • Aké aktivity môžu dieťa motivovať k prvým slovám? 

Mgr. Lea Krčmáriková

Vyštudovala odbor logopédia na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pracovala ako logopedička  na základnej škole s triedami pre deti s NKS. Momentálne sa venuje klientom v ambulancii klinickej logopédie. Zároveň tvorí digitálny obsah na instagrame v profile @mama.tata.bac, kde sa snaží robiť osvetu o detskej reči a prinášať rodičom informácie zrozumiteľne. 


Fakty a mýty o školách pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou

Obdobie nástupu dieťaťa do školy je dôležitým životným míľnikom v každej rodine. Rodičia detí s narušenou komunikačnou schopnosťou o to intenzívnejšie hľadajú odpovede na otázky: Do ktorej školy zapíšeme naše dieťa? Ktoré vzdelávacie prostredie ho najlepšie pripraví na život? Je škola pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou vhodnou alternatívou v procese inkluzívneho vzdelávania?

Budeme sa snažiť detailnejšie vysvetliť:

  • Aký je rozdiel medzi úvodným a prípravným ročníkom?
  • Aké sú špecifiká vzdelávania v školách pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou?
  • Čo musia urobiť rodičia, aby mohli svoje dieťa zapísať do školy pre žiakov s NKS?

Mgr. Janka Kšiňanová, PhD.

Študovala na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave špeciálnu pedagogiku so zameraním na vzdelávanie žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, mentálnym postihnutím a zrakovým postihnutím. Po absolvovaní štúdia zostala pracovať na fakulte ako asistentka na Katedre pedagogiky zrakovo postihnutých, kde pôsobila do roku 2000. Absolvovala ročný študijný pobyt v Perkins School for the Blind v Bostone a štúdium na Boston College, kde získala kompetencie v oblasti komunikácie s deťmi a žiakmi s hluchoslepotou a viacnásobným postihnutím. Neskôr pôsobila ako učiteľka a špeciálna pedagigčka v základnej škole v Rajci. Bola autorkou a hlavnou koordinátorkou medzinárodného projektu „Nie je škola ako škola, nie je žiak ako žiak“, zameraného na formovanie pozitívnych postojov k žiakom so znevýhodnením. Počas obdobia realizácie projektu mala možnosť spoznať rôzne prístupy k inkluzívnemu vzdelávaniu v Nórsku, Dánsku, na Islande a vo Francúzsku. Spolupracovala pri tvorbe Katalógu podporných opatrení. V súčasnosti pôsobí v Základnej škole internátnej pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou Jamník ako učiteľka, logopedička a zástupkyňa riaditeľky pre elokované pracovisko v Žiline. Jej oblasťou záujmu je hlavne vzdelávanie žiakov s vývinovou jazykovou poruchou, inkluzívna pedagogika a vzdelávacia politika.


Vzťahy medzi dýchaním a ústnym zdravím dieťaťa

Pohľad stomatológa sa mení novými informáciami, ktoré prinášajú veda a výskum. Sledovanie prítomnosti kazov a ich ošetrenie je síce stále súčasťou práce stomatológa, ale už to zďaleka nie je jeho jediná práca. Tvorba kazov sa žiaľ začala prejavovať v oveľa nižšom veku a vysoký výskyt týchto problémov nám ponúkol sledovanie detí už od narodenia. Nárast kazivosti a dysfunkčných orálnych porúch ovplyvňuje aj rast a vývoj zubov a čeľustí. Modifikácie vývoja kvôli prítomnosti nesprávnych návykov, zlozvykov, syndrómov a chorôb sú časté. Správnym a včasným odstránením prekážky v prirodzenom raste umožníme prirodzenejší vývoj a rast dieťaťa.

Budeme sa zaoberať otázkami:

  • Ako súvisí ústne dýchanie s orálnym zdravým?
  • Čo si treba všímať na zuboch, tvári, postoji dieťaťa? 
  • Môže pedostomatológ ovplyvniť vývoj dieťaťa?  

MDDr. Soňa Lisá

Študovala na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského.  Spolu s manželom založili kliniku SOMADENT v Starej Turej, kde ponúkajú s ďalšími lekármi nadštandardné ošetrenie zubov pod mikroskopom a komplexný liečebný protokol. Jej špecializáciou je pedostomatológia a čeľustná ortopédia. Na stážach v zahraničí sa naučila, že zubný lekár dokáže pomôcť deťom oveľa viac ako len opraviť zuby zábavnou formou. Zameriava svoju pozornosť na hľadanie príčin problémov a sledovanie súvislosti pokazených, krivých zubov s celkovým zdravým vývojom pacienta. Poskytuje liečbu myofunkčnými aparátmi a stala sa členkou úzkeho kruhu špecialistov v tíme ASAP (airway, sleep and pediatric pathway). Odvtedy sa venuje prednášaniu o komplexnom pohľade na pacienta a vzdelávaniu kolegov aj verejnosti.


Ako dosiahnuť, aby dieťa rozprávalo gramaticky správne?

Vývin reči u detí zahŕňa viacero oblastí. Nejde len o osvojovanie nových slov, zdokonaľovanie porozumenia a výslovnosti, ale aj o osvojovanie gramatiky materinského jazyka. Poznatky o gramatike, ohýbaní a ukladaní slov vo vete si deti osvojujú od nás, dospelých, počúvaním a vnímaním našej reči. Na začiatku vývinu znie detská reč „kostrbato“, deti slová k sebe len prilepujú, neohýbajú ich. Postupne však začínajú nadobúdať zručnosti v používaní rôznych gramatických kategórií, napr. množného čísla, predložkových spojení, minulého a budúceho času atď. V našej prednáške sa pokúsime jednoducho a zrozumiteľne objasniť, ako vývin gramatických schopností prebieha „v norme“ u zdravých detí, ale taktiež dokedy je prípustné, aby sa v reči detí objavovali chyby. Ponúkneme nápady, akým spôsobom môžu rodičia, ale nielen oni, rozvíjať gramatický cit detí v bežných komunikačných situáciách, ale aj pri cielenom nácviku, a s akými materiálmi pri tom môžu pracovať.

Budeme sa zaoberať otázkami:

  • Ako sa vyvíja gramatická stránka reči v norme?
  • Kedy treba zbystriť pozornosť a začať riešiť gramatiku dieťaťa?
  • Akými spôsobmi a s akými materiálmi môžeme stimulovať správne osvojovanie gramatiky?

Mgr. Silvia Mináriková

Vyštudovala odbor logopédia na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Ukončila špecializačné štúdium na Slovenskej zdravotníckej univerzite v odbore klinická logopédia. V rokoch 2007 – 2009 pracovala ako logopedička v Dialóg, s. r. o., vysokošpecializovanom odbornom ústave pre poruchy reči a učenia. Pätnásť rokov pôsobila v ambulancii klinickej logopédie UNsP Milosrdní bratia, s. r. o., v Bratislave. Aktuálne je odbornou garantkou pre klinickú logopédiu v centre Dialóg, spol. s r. o. Venuje sa deťom s vývinovými poruchami reči a dospelým s neurologickými a kognitívnymi deficitmi. Je autorkou materiálov, ktoré odporúča Slovenská asociácia logopédov: Spoznávame prídavné mená alebo aké to je? (2017), Dejové postupnosti I. a II. (2018), Dejové postupnosti III. (2022) a v predpredaji je jej najnovší logopedický materiál Stupňujeme prídavné mená 1 a 2.


Čo môže u detí s PAS spôsobovať poruchy reči?

Autizmus je neurovývinová porucha. Podľa 11. revízie Medzinárodnej klasifikácie chorôb ide o spektrum autistických porúch charakterizované deficitmi v schopnosti iniciovať a udržať sociálnu interakciu a komunikáciu a úzko vymedzeným stereotypným správaním. Výskumy poukazujú na komplikovanú mozaiku genetických faktorov, ktoré sa spolu s faktormi prostredia navzájom ovplyvňujú a vytvárajú u každého jedinca s autizmom osobitý fenotyp s rôznou závažnosťou deficitov. Jedinci s autizmom majú často poruchy funkčnej reči a kognitívne deficity, preto je podľa nových štandardných postupov žiaduce vyšetrenie intelektu a logopedické vyšetrenie aj s logopedickou intervenciou.  

Téma objasní možné príčiny porúch reči pri autizme a odpovie na nasledujúce otázky:

  • Aké sú stupne závažnosti porúch funkčnej reči pri autizme?
  • Aké sú podmienky pre správny vývin reči a čo spôsobuje poruchy vývinu reči?
  • Ako súvisia základné charakteristiky autizmu s rečou a  prečo si v komunikácii nerozumie neurotypický jedinec s autistom?

prof. MUDr. Daniela Ostatníková, PhD.

Prodekanka pre zahraničné vzťahy Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a prednostka Fyziologického ústavu LF UK. Ako profesorka normálnej a patologickej fyziológie sa svojej vedeckej práci dlhodobo zaoberá témou autizmu. Svoju pedagogickú aj výskumnú činnosť  orientuje na neurovedy, fyziológiu a patofyziológiu mozgu a centrálnych a periférnych nervových funkcií. Pravidelne publikuje v domácich aj zahraničných periodikách. Prínos jej práce ocenili na Univerzite Michigan, v Mensa Education and Research Foundation v Texase, ale i mnohými oceneniami na Slovensku.

foto © Linda Kisková Bohušová 


Ako podporiť porozumenie reči

Porozumenie reči sa vyvíja postupne a prechádza rôznymi fázami. Bábätko najskôr reaguje na známe zvuky a hlasy. Postupne začína vnímať mimiku, gestá a tón hlasu, ktorý vyjadruje určitú emóciu (radosť, hnev a pod.). Nastupuje porozumenie významu slov a často používaných fráz. Ako však vieme identifikovať, že nám dieťa nerozumie? Ako sa vtedy správa? Počas prednášky sa budeme venovať tomu, akým spôsobom môžu rodičia prispieť k zlepšeniu porozumenia reči u detí. Dôležitým faktorom je reč orientovaná na dieťa počas každodenných aktivít a spoločnej hry. Zameriame sa na jednoduché techniky, hry a aktivity. Porozumenie reči je veľmi dôležité pre kognitívny a sociálny vývin dieťaťa. Keď je narušené, má to vplyv na rôzne oblasti života u ľudí vo všetkých vekových kategóriách, čo si uvedieme na niekoľkých príkladoch. 

Budeme sa venovať aj týmto témam:

  • „Rozumie všetkému, ale nerozpráva.“ Vníma to tak vždy aj logopéd?
  • Akým spôsobom môžete podporiť rozvoj porozumenia reči u svojho dieťaťa?
  • Ako vplýva porozumenie reči na úspešnosť žiaka v škole a na dospelého človeka v živote?

Mgr. Radana Siklienková

Vyštudovala odbor logopédia na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V roku 2020 ukončila špecializačné štúdium klinickej logopédie na Lekárskej fakulte SZU. Má deväťročnú prax v zdravotníctve, v ambulancii sa stretáva s rôznorodou klientelou. V súčasnosti pracuje ako klinický logopéd a odborný garant v ambulancii klinickej logopédie LOGOPLAY v Prievidzi. Poskytuje zdravotnú starostlivosť deťom a dospelým s narušenou komunikačnou schopnosťou v zmysle klinickologopedickej prevencie, poradenstva, diagnostiky a terapie. Je členom organizácií SKIZP, SAL, SSO a ICA.


Viete, ako trénovať artikuláciu doma?

Je klasické poobedie. Ideme po náročnom dni z práce, zobrať dieťa zo škôlky, druhé zo školy, rozviezť na krúžky, zatiaľ urobiť nákup, rozmýšľame, čo bude na večeru, vyzdvihujeme z krúžkov, cestou krotíme hladné „šelmy“, ktoré sú nabité emóciami z celého dňa, vytvárame stratégiu, ako prežijeme písanie úloh, cvičenie na chrbátiky... aaaaa... nieee!... ešte logopédia!... Ukážeme si, že nácvik artikulácie nemusí byť strašiakom ani pre nás rodičov, ani pre naše deti. Spoločne sa pozrieme na to, ako domáci tréning obsahom aj dĺžkou prispôsobiť na mieru každému dieťaťu – aj tomu snaživému, aj tomu odmietavému. Pretvoríme bežné predmety a hračky na skvelé logopedické a motivačné pomôcky.

V prednáške sa tiež dozviete:

  • Ako je možné, že moje dieťa u logopéda krásne spolupracuje, ale doma odmieta?
  • Z čoho môže prameniť detská, ale aj rodičovská nechuť k cvičeniu?
  • Aké „triky“ pomáhajú a akým chybám sa vyhnúť pri nácviku artikulácie doma?

Mgr. Dominika Valchářová

Študovala odbor logopédia na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Časť štúdia absolvovala na univerzite v belgických Antwerpách, kde získala bohaté vedomosti v oblasti multikulturalizmu a viacjazyčnosti. Pracovné skúsenosti získala v logopedickej škôlke, v poradenských centrách, neskôr v Súkromnom špecializovanom centre poradenstva pre deti a žiakov  s narušenou komunikačnou schopnosťou Logopedys, kde sa venovala deťom s poruchou autistického spektra, s vývinovou jazykovou poruchou a deťom so zajakavosťou. V súčasnosti pôsobí v ambulancii klinickej logopédie Logoplay v Prievidzi. Býva s manželom a dvomi synmi v Bojniciach, má rada cestovanie, šport a dobré jedlo.

INFRA Slovakia, s. r. o.
J. Hollého 875
908 73 Veľké Leváre

konferencia@infraslovakia.sk
www.infraslovakia.sk

Pre partnerov a médiá: Ak chcete podporiť našu konferenciu, neváhajte nás kontaktovať.