Program konferencie

PIATOK 25. apríla 2025
8.00 – cca 16.00 hod.

AKO HODNOTIŤ DIEŤA A NEUBLÍŽIŤ?

PhDr. Jan Svoboda, psychológ 

  • Prečo dieťa nemožno pokladať za zmenšeného dospelého?
  • Ako zistiť, kedy a v čom potrebuje dieťa našu podporu?
  • Čo vypovedá hodnotenie o nás?

Každý si praje robiť pre svoje dieťa to najlepšie. Ostáva však otázkou, či vie, ako na to, či si nepletie dieťa so zmenšeninou dospelého. Cieľom zážitkovej prednášky je účastníkom ukázať, ako je možné objektivizovať pohľad na dieťa v rodine, materskej škole, ako vygenerovať oblasti, v ktorých potrebuje podporu, vrátane náhľadu na seba ako hodnotiaceho. 


AKO HUDBOU PODPORIŤ POHYB  – AKO POHYBOM VNÍMAŤ HUDBU?

(hudobný workshop)

Mgr. Tono Gúth,  hudobník, muzikoterapeut

Mgr. Ján Boldiš, učiteľ, hudobník
Rytmika.sk

  • Aký základný hudobný nástroj vlastní a ovláda každé dieťa?
  • Ako môžeme spojiť pohyb s hudbou pri aktivitách s deťmi?
  • Prečo je dobré nechať deti zastaviť sa a vnímať obyčajné zvuky?

Všetky deje okolo nás majú nejaký rytmus. Naše telo je plné rytmov. Telo je náš základný hudobný nástroj. Pohyb hlasiviek, rúk a nôh používame každodenne. Hudba nás učí používať pohyb nášho tela rytmicky, melodicky a harmonicky.

Rytmus môžeme nájsť v pohybe umývania zubov, v kráčaní do školy, v každom jednom slove. Keď si to všetko uvedomíme, začneme hudbu vnímať úplne všade. A o tom bude náš hudobný workshop, v ktorom hudbu prepojíme s pohybom a pohyb s hudbou.


AKO SPRÁVNOU TECHNIKOU PADANIA PREDCHÁDZAŤ ZLOMENINÁM A ÚDEROM HLAVY PRI PÁDE V PREDŠKOLSKOM VEKU?

PhDr. Miroslava Kubovová
športová trénerka, pedagogička

  • V akom veku môžeme dieťa naučiť, čo má robiť pri páde?
  • Kde a ako začať s deťmi „trénovať“ bezpečné padanie?
  • Prečo je predchádzanie úderom podobné ako bicyklovanie?

Počas krátkej interaktívnej prednášky nám lektorka ponúkne názorné ukážky a priblíži praktické tipy, ktoré môžeme využiť v domácom prostredí i v kolektíve detí.

CESTA K LEPŠEJ KOMUNIKÁCII: ROZMANITÉ LOGOPEDICKÉ AKTIVITY PRE DETI 

Mgr. Mária Košútová, klinická logopedička

  • O čom je logopédia okrem výslovnosti a ako sa dá trénovať zábavne?
  • Kedy je potrebné odporučiť/vyhľadať logopéda?
  • Ako opravovať deti, aby sme ich neznechutili?

Určite viete, že logopédia nie je len o výslovnosti. Zaoberá sa komunikáciou: verbálnou i neverbálnou, hovorenou i písanou. Na to, aby sme mohli efektívne komunikovať v nejakom jazyku, potrebujeme mať primerane širokú slovnú zásobu a poznať gramatické pravidlá. Inak to nie je ani v našom materinskom jazyku – deti si postupne osvojujú nové a nové pojmy, učia sa slová ohýbať a spájať ich do viet. Najdôležitejším vzorom sú pre ne dospelé osoby – rodičia, starí rodičia či pani učiteľky. Práve im je určený Logopedický kufor – nový nástroj – komplexný súbor aktivít a pomôcok pre predškolské vzdelávanie, ktorého obsah bude voľne stiahnuteľný TU.

Počas prednášky si ukážeme, akými aktivitami podporiť rozvoj jednotlivých jazykových rovín či už doma alebo v materskej škole. Povieme si, aký význam má tréning slabikovania a sluchové vnímanie hlások v slovách (foneticko-fonologická jazyková rovina), prečo je i z logopedického hľadiska dobré s deťmi triediť slová do kategórií či rozprávať sa o témach, ktoré prináša život (lexikálno-sémantická jazyková rovina), ako s deťmi hravou formou precvičovať skloňovanie podstatných mien či tvorbu viet (morfologicko-syntaktická jazyková rovina) a ako využiť všetko, čo vedia v bežnej komunikácii (pragmatická jazyková rovina). Ako bonus si predstavíme originálny príbeh pre deti na rozcvičenie artikulačných orgánov.

Prednáška je financovaná z projektu  LOGOPEDICKÝ KUFOR – komplexný súbor aktivít a pomôcok pre predškolské vzdelávanie.


CESTA K CELOSTNÉMU UČENIU: AKO PREPÁJANIE HEMISFÉR PODPORUJE ROZVOJ DIEŤAŤA

PaedDr. Alexandra Bleščáková, špeciálna pedagogička

  • Ako fungujú mozgové hemisféry a prečo ich spolupráca ovplyvňuje motoriku, reč aj učenie?
  • Aké signály naznačujú, že dieťa môže potrebovať viac stimulácie na lepšie prepojenie hemisfér?
  • Ako prirodzene rozvíjať koordináciu, sústredenie a pamäť už u detí od 4 rokov?

Prednáška ponúkne stručný pohľad na funkcie mozgu a význam spolupráce medzi jeho hemisférami pre celkový rozvoj dieťaťa. Účastníci sa oboznámia s konkrétnymi technikami, cvičeniami a námetmi na pracovné listy, ktoré môžu podporiť spoluprácu hemisfér v každodennej praxi.

Prostredníctvom interaktívneho formátu si niektoré cvičenia budú môcť sami prakticky vyskúšať, aby lepšie pochopili ich prínosy a jednoduchú aplikáciu do vzdelávacieho alebo domáceho prostredia. Ponúknuté aktivity budú rozmanité svojou náročnosťou, aby sa dali využiť s deťmi rôzneho veku i vývinovej úrovne.


Témy pôjdu do hĺbky, vždy bude vyhradený aj priestor na otázky účastníkov a diskusiu.

 


Zmena programu vyhradená.